P.S. Ovo radi i na domaćem i na inostranom tržištu
Na početku, najveća frka je skočiti u vodu i zaplivati – naročito ako ne znaš da plivaš. Upravo sa tim problem sam se sreo tražeći svoj prvi freelance posao kao copywriter. Nit’ sam znao ljude, niti na koju stranu da se okrenem. Iskustvo – nula, volja – full, a kad je tu volja, rešenje će se naći.
Znao sam da su copywriteri potrebni svakom biznisu – pobogu pa svaki ima svoj sajt, pušta reklame i tetura po društvenim mrežama. S druge strane, malo je onih koji imaju svog marketara. Uglavnom vlasnici firmi ili sami nešto smišljaju ili to radi neko iz familije i bliže okoline – i to obično veoma loše, neefikasno i uzaludno.
Šta to znači?
Koliko god, kao početnik u copywritingu, sumnjaš u sebe, smatraš da nisi još “na nivou”, da tvoj rad nije nešto posebno kakvih ima… istina je da:
- Na kom god nivou da si to je bar za 3 koplja ispred onoga što vlasnici firmi rade sami.
- Samo kroz konkretan rad možeš da napreduješ – od piskaranja u ćošku sobe i za svoju dušu nećeš dobiti ni dinara. A, teško da ćeš postati bolji ako pratiš taj manir.
- Za razliku od onih koji će ti biti klijenti ti voliš copywriting.
- Imaš opasnu motivaciju da uspeš i počneš da zarađuješ novac kao copywriter.
E sad, možeš da gubiš vreme kao ja, da se nakačiš na Google i tražiš, tražiš, tražiš, a zapravo ni ne znaš šta, ili da digneš glavu i shvatiš da ti je rešenje zapravo sve vreme tu pred nosom. Ima ih više, ali ovde ćemo se pozabaviti sa 3 načina na koje copywriteri mogu da zarade novac i nađu klijente i to bez previše napora.
Inače, ovo radi i na domaćem i na inostranom tržištu – provereno.
Pogledaj novine kroz naočare copywritera
Dnevne, nedeljne, mesečne, novine predstavljaju pravi rudnik klijenata za copywritere, naročito kada su na početku karijere i spremni su da pruže mnogo više za manje para. Ovde potpadaju i oglasi na različitim internet portalima kao i Google i Facebook oglasi.
Kako?
Novine su pune oglasa/reklama i neko je dao novac za njihovo objavljivanje. Tvoj posao je da pronađeš sve one loše reklame (što ne bi trebalo da bude posebno teško), koje možeš osmisliti bolje. Tu bi trebalo da postoji i neki kontakt telefon ili mail na koji ćeš se obratiti i reći/napisati nešto tipa:
- Evo baš gledam vaš oglas u XY novinama. Znate, ja se bavim marketingom i imam par ideja koje bi mogle da vam dupliraju broj ljudi koji vam se na oglas javljaju. Ako ste zainteresovani, mogli bi smo da ozbiljnije popričamo o tome.
U ovom trenutku odgovor može biti “da” ili “ne”. Statistički, na 20 ili 30 poziva, trebalo bi da dobiješ makar jedan pozitivan. Dalje je sve na tebi i znanju koje imaš o copywritingu i marketingu.
Online lov
Na mail ti verovatno stižu različiti newsletteri/brošure/prodajna pisma. (U slučaju da ti je inbox čist poput bebinog obraza, vreme je da se pretplatiš na što više njih.)
Za mnoge ne znaš ni kako su došli do tvoje adrese, ali tu su. Pre nego što automatski klikneš “delete” baci pogled na njih. Dobre su šanse da će te samo podsetiti zašto ih inače ne otvaraš i…
Tu je tvoja prilika!
Dobijeni mail skini i prepravi. Ali, ne previše. Taman toliko da ga učiniš efikasnijim i privlačnijim – da od spama postane nešto što će ljudi otvoriti i pogledati.
A onda ga pošalji nazad. Napomeni da su ubačene određene izmene i da slobodno mogu koristiti upgradeovanu verziju na dalje – ne treba ništa da plate iako će osetiti pozitivne promene. Međutim, ako žele newsletter koji će zaista pokidati, mogu da te kontaktiraju, a ti ćeš im svoje copywriting veštine staviti na raspolaganje – za određenu cifru, naravno. (Svakako nije preporučljivo da navedeš cifru. Želiš da te kontaktiraju i shvate ozbiljno).
Veliki brojevi i ovde igraju za copywritera.
Da, potrebno je uložiti napor i rad.
Da, daješ nekome besplatno nešto što mu/joj može poboljšati posao.
Ali, dok ne nađeš posao, tvoj posao je traženje posla. Tružištu nudiš znanje, a kako ćeš drugačije dokazati da ga imaš?
Ako si dobar sa nekim stranim jezikom, odlična prilika su i sajtovi poput Etsy ili eBay. Ovde je potrebno potražiti oglase koji su tu dugo vremena i bez uspeha pokušavaju da prodaju nešto. Tvoja ponuda je – ja sastavim oglas, ti prodaš robu, a meni daš npr 5% od prodaje. Dakle, nema potrebe da mi platiš dok ne prodaš – automatski smanjen rizik po klijenta, plus ojačana potvrda da zaista znaš šta radiš. (Naravno, zatražićeš da napravite ugovor kako se ne bi dogodilo da klijent proda svoje, a ti ostaneš kratkih rukava).
Pomozi sajtovima da bolje prodaju
Priča je slična kao ova prethodna, ali je ovde bolje odabrati nišu (oblast) koju već solidno poznaješ. Tako nećeš gubiti vreme na dodatno istraživanje.
I zaređaš. Google je tvoj prijatelj, a potencijalni klijenti su obično na prve 3 strane. Oni koji su dalje u pretrazi, najverovatnije nisu baš spremni za veća ulaganja u svoj sajt, dok ostali žele ili da se nađu na prvoj strani, ili da se na njoj održe. Mada ima slučajeva kada se klijent nalazi i daleko u pretrazi, ali to je nešto što moraš proceniti.
Odavde je put jasan. Odabereš jedan od očajno napisanih tekstova, obradiš temu kako valja i trebuje, a zatim prodajni tekst pošalješ potencijalnom klijentu.
Naravno, napomeneš da je tekst samo za njegove oči i da ga ne sme koristiti na sajtu (ako se ogluši eto tužbice), ali i da ti se veoma dopada ono što radi, ali da smatraš kako ne zarađuje onoliko koliko bi mogao itd.
Ok. Ova 3 načina na koje copywriteri mogu brzo doći do posla i zaraditi možda ti se učine suviše jednostavnim, ali oni jednostavno rade. Ujedno, naročito onima koji su novi u svetu marketinga, omogućavaju da steknu iskustvo koje će im biti potrebno za veće i skuplje projekte i da pritom pristojno zarade.
Ako sumnjaš da sve ovo funkcioniše, imam samo jedno pitanje – Da li si pokušao/la?