Kako izabrati WordPress temu na Themeforest marketplace? Dajte svom sajtu X faktor

973
0
Podeli:

Imati web sajt radi sajta zapravo je jedna od najgorih stvari koje možete učiniti za jednu firmu. Sajt predstavlja vas ili vašeg klijenta i ako je on loš, ružan i nepregledan, klijenti će isto zaključiti i o njegovom vlasniku. Kako da to sprečite? Napravite sajt u WordPressu, ali pre toga se pozabavite pitanjem kako izabrati WordPress temu.

Za početak znajte da postoje besplatne (free) i plaćene (premium) WordPress teme. Besplatne birate direktno iz WordPressove kontrolne table (Dashboard) ili sa sajta wordpress.org. Međutim, ove teme imaju brdo nedostataka i retko kada će biti zaista upotrebljive. Njima ćemo se baviti drugom prilikom.

U slučaju plaćenih tema situacija je sasvim drugačija. Većina ljudi se opredeljuje za pretragu na sajtu themeforest.net najvećoj pijaci za WordPress teme. Naravno, ovo nije jedino mesto za kupovinu tema, ali pruža izbor od preko 10.000 tema i preko 20.000 pluginova. Dovoljno da ne morate da tražite dalje.

Hm. A, da li je baš tako?

Oprez, oprez, oprez

Nikada do sada niste birali temu da bi je kupili? Onda je najbolje da to uradimo zajedno kroz jedan sasvim jednostavan primer:

Pretpostavimo da je vaš klijent turistička agencija specijalizovana za organizovanje izleta (Tour Companies). Traže dizajn dinamičnog izgleda sa obaveznim bookingom i online plaćanjem preko PayPala. Sajt treba da bude višejezični. Pored srpskog jezika opcije su engleski i nemački, a u najavi je i ruski jezik. Na vama je da izaberete temu, instalirate je i unesete sadržaj.

Premium WordPress teme na Themeforestu generalno su podeljene u 2 kategorije: Multipurpose (višenamenska) i teme koje su namenski dizajnirane (Single Purpose) za određenu oblast delatnosti ili poslovanja.

Single Purpose WordPress tema

U slučaju da tražimo ovakvu WordPress temu za naš primer bi pokušali da nađemo onu koja zadovoljava zahteve klijenta. Pretragu bi usmerili na one teme koje su u kategoriji tour, tourism, adventure, booking, calendar, reservation itd.

Pre svega tražimo temu u koju je ugrađena neophodna funkcionalnost sajta, a to su rezervacije, online plaćanje i višejezičnost. Sam izgled teme je na drugom mestu.

Višenamenska (multipurpose theme)

Ova varijanta nam nudi daleko veći izbor tema. Međutim funkcionalnosti koje su nam potrebne moraju se dograditi instalacijom dodatnih pluginova i to za booking i eventualno za Paypal.

Posle kraćeg obilaženja sajta već vam vidim osmeh na licu. Pronašli ste temu koja je zadovoljila sve kriterijume, a i klijentu se svidela. Pola posla je rešeno. Sada samo da instalirate temu i sajt napunite sadržajem.

To vi samo tako mislite. Realnost zna da bude prevrtljiva i surova.

Nemate garanciju da će kupljena tema raditi kako treba na vašem serveru

Koju god opciju da ste izabrali (namenska ili višenamenska tema) posle instalacije može se desiti da WordPress prikaže PHP greške. Možda do toga čak ni ne stignete pošto je gosin WP u potpunosti odbio da instalira temu.

Uzroci mogu biti različiti: od nekompatibilnosti verzije PHP-a i MySQL koji se nalazi instaliran na serveru i verzije PHP-a u kojoj je tema napisana, pa do toga kako je sam server konfigurisan. Ako niste stručni u ovoj oblasti, a čak i da jeste, najbolje je da potražite pomoć vendora – autora koji je napisao temu.

Za kupljene teme imate autorsku podršku u trajanju od 6 meseci. Vaši dalji koraci zavise od toga kakav ćete odgovor dobiti.

Postoji i šansa da ćete morati da menjate hosting provajdera. Server na kome se nalazi WordPress lako može biti ispod svih minimalnih tehničkih uslova koje tema zahteva (čitaj krš hosting za male pare).

Suprotan slučaj takođe je moguć. Hosting provereno kvalitetan, ali je tema loše napisana i jedostavno ne radi. Kakav god sadržaj uneli, ili se ne prikazuje uopšte, ili to čini loše. Pluginovi sa kojima je tema opremljena ne rade… Šta onda?

Naravno da ćete kontaktirati autora, ali od toga nema vajde naročito ako je odgovor takav kojim vas uveravaju da ćete dobiti update teme za desetak dana i da bi to trebalo da reši sve… Nema vam druge, morate da kupite drugu temu.

Teško da će klijent prihvatiti ovo obrazloženje i odlaganje dogovorenog roka za isporuku sajta. A ne biste ni vi da ste na njegovom mestu.

Višejezična podrška, a od prevođenja nema ni p

Sve što je vezano za WordPress i internalizaciju je mnogo jedostavnije nego kod drugih platformi. Međutim veoma malo se piše o prevođenju WordPress tema. Ništa čudno. Najveće tržište je englesko govorno područje i njima to nije potrebno. Ne kažu Amerikanci za džaba „Amerika i ostatak sveta“. E pa taj ostatak sveta ima svoju muku upravo oko prevođenja teme i pluginova na sopstveni jezik.

Zato, hajde da malo razbistrimo to maglovito područje oko prevođenja.

U našem slučaju turističke agencije instaliraćemo WordPress na srpskom jeziku. On je preveden još davne 2008. godine i to na oba pisma, latinično i ćirilično. Hvala svim onim momcima koji su to uradili.

Međutim to nije dovoljno. U većini slučajeva je potrebno da se prevede i sama tema kao i pluginovi. Postoje pouzdani pluginovi za prevođenje koji to rade odlično, čak su i besplatni. Međutim i tu se možda krije problem. Posle unošenja prevoda on se jednostavno ne pojavljuje u prikazu strane. I ovog puta se mora kontaktirati vendor da vam pošalje validan POT fajl. Ovo se dešava jer programer nije uradio taj famozni POT kako treba.

Ako ništa drugo ne pomaže na kraju ćete morati da hardkodirate prevode direktno u samoj temi. Mučan i dugotrajan posao koji zahteva bar osnovno poznavanje PHP-a.

I sve se ovo dešavalo sa temama koje su izabrane na Themeforestu.

Da li to znači da treba dići ruke od Themeforesta? Ne. Samo budite oprezni prilikom kupovine teme i dobro se informišite o njoj.

X-faktor na koji morate obratiti pažnju kod izbora WordPress teme

Dakle idemo na Themeforest sajt i kliknemo na stavku WordPress kako bi pretražili teme.

U polju za pretragu upišite ključnu reč „tours“ i dobićete rezultat od oko 96 tema.

Pretpostavimo da nam u potpunosti odgovaraju ove dve teme (zaokružene na slici) Embark i Adventure Tours. Ovde nastaje nedoumica. Da li da se kupi jeftinija koja ima samo 7 prodatih kopija ili ova skuplja koja ima 3255 prodatih kopija?

Sledeći korak je slavno dugme „Live Preview“ (kliknite na sličicu pored naziva teme). To vas vodi na prikaz teme u njenom punom sjaju. Dizajn će vas odmah šarmirati ili odbiti, u zavisnosti od ukusa.

Istraživanje nastavljamo tako da pogledamo šta sve nudi svaka od odabranih tema.

Ono što nam je bitno da uočimo jeste kada je tema kreirana i kada je zadnji put updateovana. Vrlo je važno da tema bude usklađena sa najnovijom verzijom WordPressa.

Broj prodatih kopija je sada malo jasniji. Embark tema je napisana 23.08.2017. godine, dok je Adventure Tours napisana 03.10.2015. godine i naravno da ima veći broj prodatih kopija.

Međutim važnije od svega u našem slučaju jeste da li je tema kompatibilna za višejezični sajt. Na neki način garancija da je tema prevodiva na srpski (i druge jezike) jeste kompatibilnost sa WPML pluginom (The WordPress Multilingual Plugin).

Znači tema Adventure Tours je naš izbor, pomislićete.

Da li?

Proverite rang autora WordPress teme

Verovatno da svi koji biraju temu manje više upoređuju baš ove parametre. Ali veoma mali broj je onih koji u izbor uvode još jedan faktor, a to je rang autora teme. To je taj X-Faktor.

Šta znači ova oznaka?

Kratko i jasno: Elite Author dobija ovu značku ako je ostvario ukupnu prodaju u vrednosti od 75.000$, što bi značilo da je na početku karijere proboja ka vrhu. Početak vrha je Power Elite Author koji mora da ostvari minimalnu prodaju u vrednosti od 1.000.000$. Vrh vrhova je 25.000.00$.

Super za njih, ali šta to znači meni?

Na neki način garancija da ćete imati kvalitetnu temu koja će raditi kako se od nje očekuje. Zato obratite pažnju na dve teme na samom vrhu:

– Grand Tour od autora ThemeGoods sa 558 prodatih kopija
– Travel Tour – Tour Booking od autora GoodLayers sa 835 prodatih kopija

Obe nose oznaku Power Elite Author.
Njih ćete naći na The Envato Power Elite Wall of Fame strani.

Drugim rečima u pitanju je milionski biznis koji uključuje veoma kvalitetne i veoma dobro plaćene programere. Podrška za rešavanje eventualnih problema je odlična i efikasna.

Znači, krajnji izbor pada na jednu od ove dve teme.

Da zaključimo:

  • Da li je cena relevantan faktor za odgovor na pitanje kako izabrati WordPress temu?
  • Ne, cena nije nimalo relevatan faktor za izbor teme
  • Da li je broj prodatih kopija relevantan faktor?
  • Ovde je odgovor polovičan: da i ne.
  • Da li je kompatibilnost sa WPML bitna?
  • Da, iako možda nećete koristiti taj plugin.
  • Da li je oznaka ranga autora bitna?
  • Ali ako imate hrabrosti dajte šansu i onim manje iskusnim autorima koji tek počinju.
  • Da li server od bitnog značaja za WordPress?
  • Što se tiče samog WordPressa on nije toliko zahtevan, ali sama tema i pluginovi mogu biti veoma zahtevni.
  • Da li postoje druge pouzdanije opcije za kupovinu tema?
  • Elegant Themes je jedna od opcija sa veoma popularnom temom Divi. Ne znam da li je pouzdanija opcija, ali ako budem u prilici da je isprobam svakako ću napisati svoje mišljenje. Možete da istražite i MOJO Marketplace, Colorlib, a i Googlanje pomaže.

Sve što vam je potrebno da znate o WordPress-u možete saznati na obuci.

Voli vas vaša tetka Špaga

Podeli:
Zoran Andrić

Ostavi komentar