Kako postati dobar copywriter, moderni gladijator u areni interneta?

1554
0
Podeli:
Kako postati dobar copywriter

Ako u pretraživač ukucaš pitanje “Kako postati dobar copywriter” iz rezultata tipa “Nauči ove 3 stvari i postani kopirajter koji mlati pare”, “Za samo XY dana postani traženi copywriter”… verovatno ćeš zaključiti da tu nema baš neke posebne mudrosti. Malo odslušaš neko predavanje, prevrtiš po internetu šta se piše i to je to. Sada si copywriter.

Pa, neće biti.

Novak Đoković nije postao broj 1. tako što je gledao tenis na YouTubeu, pa nećeš ni ti uhvatiti virus internet marketinga ako si na webu.

Copywritere treba posmatrati kao moderne gladijatore. Internet je njihova arena, a oružja su raznolika. Kao i borci sa peska Koloseuma, copywriteri sa svakim poslom preuzimaju rizik, svakom rečenicom moraju biti bliži cilju, a svaka pobeda donosi težeg protivnika.

Pa kom obojci, kom opanci.

Šta uopšte podrazumeva posao copywritera?

Da napravimo par razgraničenja. Ako ti je cilj da zaradiš koji dinar za džeparac, tvoj posao copywritera biće da pišeš lake blog tekstove na teme povezane sa sajtom koji te angažuje. Povremeno ćeš napisati neki prodajni tekst ili post/reklamu za Facebook.

Međutim, od punokrvnog copywritera se traži više, mnogo više.

Naravno, copywriting primarno podrazumeva pisanje tekstova, odnosno obezbeđivanje sadržaja. Međutim, od copywritera se očekuje da isporuči SEO optimizovan tekst, napisan za određenu ciljnu grupu, da ga unese na sajt, da predlog za izgradnju linkova, napravi objave za društvene mreže i postavi ih…

U nastavku, potrebno je pratiti statistiku, utvrditi da li tekst i reklame daju željeni efekat, napraviti fino štimovanje, trimovanje, A/B testiranje…

Šta?

To nije ono što ti je prvo bilo na pameti kad se spomene posao copywritera?

I tu dolazimo do gladijatorskog dela života copywritera. Svaki tekst koji napišeš, koliko god dobar bio, osuđen je da umre jednoga dana. Da li pod teretom mladih snaga iz konkurentskog ludusa koje kidišu na njega, nedovoljno snage i veštine da se izboriš sa rivalima ili je jednostavno nastupila zastarelost teksta i nikoga više ne zanima.

Malo je onih koji izdrže test vremena, osvoje svoju slobodu i postanu evergreen sa drvenim mačem o pojasu.

Kako ti se sada čini – da li je parče papira na kome je finim slovima napisano “sertifikat o završenom kursu”, dovoljno da prikačiš sebi titulu profesionalni copywriter? Možda da sačekaš još malo pre nego što na LinkedInu ubaciš novi skil i pukneš mu 5 zvezdica.

Dobro kako postati dobar copywriter?

Učiti, učiti, učiti, vežbati, raditi. Logično i tako prosto, zar ne? “Ovo nije ni moralo da se kaže”, možda misliš. Pa, moralo je jer 99% ljudi vrlo brzo odustane. Zapravo čim shvate da copywriter ne sedi samo u kancu i čačka po tastaturi par dana dok ne izbaci neki tekst.

S druge strane, postavlja se pitanje koja znanja je potrebno da imaš kako bi karijera profesionalnog copywritera bila tvoja? I gde naučiti sve to, naravno?

Ok. Postoje različiti kursevi, domaći, strani, on i offline. Blogovi poput ovog Tetka Špaga bloga, YouTube tutorijali… Šta je zajedničko svima? Pod pretpostavkom da su kvalitetni, pružiće ti temelje na kojima dalje možeš da gradiš. Sve ostalo zavisi od tebe i “prčkanja” po računaru. Kada dobiješ osnovu, blogovi ti mogu otkriti nove cake

Ko je za tebe ekspert? Kako se postaje ekspert?

Uobičajen odgovor je da se radi o osobi koja je puno učila i sada zna sve i svašta u datoj oblasti. Ekspert je zapravo osoba koja je napravila svaku moguću grešku i pronašla način da je ispravi. A da bi se grešilo, neophodan preduslov je da se radi.

Listu znanja koja je potrebno da sakupiš čine:

  • Pisanje copywriting tekstova
  • SEO optimizacija
  • Administracija WordPress sajta
  • Rad na društvenim mrežama
  • Osnove rada u Photoshopu ili makar nekom od online alata za obradu fotografija
  • Upoznavanje sa karakteristikama, navikama, željama… različitih ciljnih grupa.

copywriter moderni gladijator

Da se vratimo poređenju sa gladijatorima. Ako žele da prežive i trijumfuju na pesku arene put je samo jedan – ne izgubiti. A jedini način da se to postigne je jasan – kroz neprekidnu vežbu postati bolji od protivnika. I tako svakoga dana.

Od velike pomoći ovde može biti mentor – bilo da je zvaničan ili nezvaničan. Što će reći, da li se radi o nekome koga plaćaš za tutorstvo ili ne. Opcija da tebe neko plaća i uči postoji, ali to ubadaju samo oni koji su već dobili dva puta sedmicu na loto izvlačenju.

Metora možeš pronaći u odgovarajućim grupama na Facebooku ili na forumima. Jednom kada se pronađe odgovarajuća zajednica, velike su šanse da će tu biti ljudi sa iskustvom koji su spremni da ti pomognu.

Solidan način je i izložiti zajednici svoj rad i prepustiti se njihovoj kritici. Da, ovo zahteva da suspregneš svoj ego i baciš se u tuđu nemilost, ali ako uspeš, dobit i iskustvo koje možeš dobiti, mogu biti ogromni.

Zato, zaboravi na to da li imaš talenat za pisanje, umetničko oko, analitičko razmišljanje… To se uči – bez talenta sporije, sa talentom brže. Ali, uzalud svaki talenat ako nema vežbe, rada i, naravno, grešaka. Uđi u arenu.

Podeli:
Ivan Radojičić

Ostavi komentar