Mali vs veliki sajtovi: 4 jednostavne SEO taktike kojima David pobeđuje Golijata

Radite za klijenta koji se tek pojavio na tržištu ili sami pokrećete sajt. Jedno od prvih pitanja koja vam padaju na pamet najverovatnije je kako se izboriti sa postojećom konkurencijom. Za datu oblast već postoji nekoliko velikih sajtova koji imaju i ulažu mnogo više novca za SEO optimizaciju, njihovi web sajtovi su tu godinama, imaju autoritet, za njih se već zna, zauzeli su dobre pozicije u pretrazi…

Polako. Nema razloga za paniku. Svaki “mali” sajt može se lako, ne samo nositi sa snažnijim protivnicima, već i pobediti u mnogim segmentima trke zvane SEO optimizacija.

Zapravo, na internetu, možda i lakše nego li u stvarnom svetu, David može pobediti Golijata uz 4 jednostavne SEO taktike:

– specijalizovane ključne reči,

– bolji sadržaj,

– personalno brendiranje,

– izgradnju linkova za pojedinačne strane.

Borba prsa u prsa ne daje rezultate, baci se na istraživanje ključnih reči i specijalizaciju

Broj ključnih reči koje se mogu iskoristiti za SEO optimizaciju nije konačan. Kako bi antički filozof Heraklit rekao – Sve se menja. Isti je slučaj i sa tržištem, ciljnim grupama, ponudom, a samim tim i sa ključnim rečima koje korisnici interneta koriste u datom trenutku.

Direktno takmičenje za ključne reči za koje se neki veliki sajt već pozicionirao, neće doneti pobedu i predstavlja uzaludnu borbu. Jednostavno ćeš biti smrskan pod težinom velikog sajta i resursa koje ima.

Ali, iako ih nećemo koristiti, neophodno je da napravimo listu ključnih reči koje Golijat koristi. Odmah na početku istraživanja postaje jasno da se ovakvi sajtovi pozicioniraju za one reči koje imaju veliki broj pretraga – makar 500 upita mesečno i koje su relativno opšte po svom tipu.

Na primer, veliki sajtovi će se zasesti na prvim pozicijama Google pretrage za ključnu reč “najbolji parfem”. Međutim, verovatno neće pokazati ni najmanje interesovanje za upit “najbolji parfem za venčanje”.

E tu je tvoja šansa. Praviš tekst koji će biti specijalizovan upravo za ovu pod nišu i obraćati se ljudima koji traže najbolji parfem, ali za venčanje. Po istom principu može se napraviti segmentacija za recimo tinejdžerke, poslovne žene, parfeme za poklon… (Svaki od tekstova, naravno, imaće implementirane i one ključne reči koje su srodne glavnoj.)

Možeš stvari da posmatraš i ovako – ako imaš Škodu i potreban ti je majstor za kola, nećeš tražiti automehaničara, nego automehaničara ili auto servis za Škodu. Stvar je potpuno ista za svaki drugi proizvod ili uslugu.

Sa ovom SEO taktikom, istina, ciljaš manju grupu ljudi i koristiš ključnu reč koja može imati i veoma mali broj pretraga, ali do tebe zapravo dolaze oni koji su spremniji da postanu kupci nego li ljudi koji traže uopšteniji pojam.

Istovremeno, dobre rezultate postižeš sa malo sredstava uz mogućnost brzog podešavanja i unošenja izmena ukoliko se za time javi potreba.

To zapravo znači…

Bolji sadržaj, bolje rangiranje

Jake kompanije/sajtovi obično produkuju veliki broj trekstova i oslanjaju se na autoritet samog sajta (ili obično mreže sajtova) kada je u pitanju njihovo pozicioniranje u pretraživačima. Dakle, naglasak se stavlja na sirovu snagu koju njihov domen ili domeni već poseduju, a ne na sam kvalitet sadržaja.

Ovde na snagu stupa SEO taktika broj 2 – pravljenje tekstova koji su znatno boljeg sadržaja, sa većim brojem reči, bolje optimizovani i sa implementiranim pravim ključnim rečima. Pri tom, kako bi privukli i zadržali pažnju publike, ovi tekstovi ne bi trebalo da budu k’o da ih je robot pisao. Potrebno je da udare na emociju, da iskažu prednosti i dobiti datog proizvoda/usluge i imaju lični pečat autora i odgovore čitaocu na pitanje „Šta ja imam od toga„.

Ne zaboravi, dok se gigantski sajtovi ponašaju kao horda koja iz krateža puca po korisnicima interneta, ti si snajperista i svaki tvoj metak mora da pogodi tačno u cilj. Znam da zvuči malo nasilno i crno, ali tako je.

S druge strane, nije isključeno da će i Golijat imati tekst na svom sajtu u kome će targetirati ključnu reč niže vrednosti koja je baš ona za koju se ti boriš. Ipak, i ovde si u prednosti iz jednog jednostavnog razloga – veliki sajtovi nisu spremni da odvoje velike količine resursa za kreiranje takvog teksta. Za njih je to samo kap u moru. S druge strane, ti ćeš posvetiti svoju punu pažnju ovom zadatku i, na kraju, kreirati višestruko bolji sadržaj, tekst sa 1.000 – 2.000 reči, koji će se bolje pozicionirati za iste ključne reči.

Primenom ovog procesa autoritetu domena velikih sajtova, mali sajt parira autoritetom sadržaja za neku mikro nišu. Kako bi to moglo da izgleda u praksi? Recimo, na jednoj strani nalazi se ogroman sajt poznate prodavnice cipela koja ima nekoliko prodavnica u svakom gradu i široku ponudu raznorazne obuće. S druge strane imamo sajt obućara koji u svom zavučenom lokalu pravi i prodaje cipele za tango i balet. Ako se sve uradi kako treba, šta mislite kod koga će plesači kupovati obuću?

To nas dovodi do sledeće stavke…

Personalno brendiranje

Velike kompanije, same po sebi, su bezlične što otežava ostvarivanje emotivne konekcije sa kupcima. Svi znaju za brendove Samsung, Nike, Coca Cola… a da li znaš imena prvih ljudi ovih kompanija? Zapravo većina ljudi verovatno nema pojma.

Izuzetak je komapanija Apple. Svi su čuli za ime Steve Jobs i Tim Cook jer je uporno rađeno na njihovom ličnom brendiranju, taktici preuzetoj od malih biznisa.

Da se vratimo na već spomenutog obućara.

Potrebno je da se njegovo lice pojavi na sajtu, da ga ljudi upoznaju, vežu se za njega i njegovo ime, veštinu i, na posletku, žele cipele koje je baš on napravio.

Ovo je caka slična onoj koju veliki brendovi koriste za određene proizvode kada uz njih vezuju neki autoritet. Jedan od najpoznatijih primera je brend Nike i Džordanke. Ovde je personalni brending urađen toliko dobro da, iako je Majkl Džordan poodavno okačio patike o klin, Džordanke i dalje predstavljaju najprodavaniji i najomiljeniji Nike artikl.

Dodatna vrednost personalnog brendiranja je i lakša izgradnja eksternih linkova. A svi znamo koliko su značajni za svaku SEO taktiku.

Recimo, novinski portali će lakše pokupiti priču o obućaru Boletu koji, u znoju lica svog, čini sve kako bi napravio cipele za 2 balerine, nego li onu o brendu XY koji proda mesečno 10.000 pari baletskih patika.

Sve ovo nas vodi do stavke…

Link building za pojedinačne strane

Veliki sajtovi imaju veliki broj stranica za različite proizvode, usluge, teme… Ovakvi sajtovi, kada se dođe do izgradnje linkova, imaju praktično samo jednu prihvatljivu opciju – link building na Home stranicu sajta.

S druge strane, mali sajtovi nemaju takvo obilje sadržaja, ali zato svaki tekst ubada suštinu teme kojom se bavi. Posledično, to znači da izgradnja linkova može biti na svaku stranicu ponaosob, ili na one stranice koje su najvažnije. Time se dobija ono najbolje u pozicioniranju na pretraživačima – neće biti rangirana početna stranica za sve ključne reči već tačno ona koja odgovara na upit korisnika kada ukuca ono što mu je potrebno.

Ta stranica može biti prodajna stranica sajta ili blog tekst koji će, indirektno, potencijalne klijente konvertovati u prave kupce.

Zašto veliki sajtovi nikada neće primeniti ove SEO taktike

Ukratko rečeno, veliki sajtovi podrazumevaju veliki sistem čiji su deo. To znači da se svakodnevno bore sa:

  • brojnim troškovima,
  • računicama,
  • koordinacijom velikog broja ljudi,
  • infrastrukturom koju je potrebno održavati,
  • sistemom odlučivanja koji je spor,
  • nedostatom emocija kada je u pitanju posao…

Sve 4 spomenute SEO taktike za velike sisteme jednostavno nisu kratkoročno isplative, a dugoročno iziskuju previše napora za velike sajtove.

Tebi je potrebno par dana da istražiš određenu temu, pogledaš konkurenciju, odabereš ključne reči i fotografije i napišeš tekst.

Za to vreme zaposleni na velikom sajtu moraju prvo da dođu na istu ideju kao ti – paralelno obavljajući sve dnevne zadatke koji baš i ne ostavljaju mnogo vremena. Zatim daju predlog nadređenima koji moraju da razmisle o svemu (kada nađu vremena) i odluče. Ukoliko je odluka potvrdna, počinje istraživanje, kolegijum na kome će biti podeljeni zadaci grafičkom dizajneru, foto odeljenju, web programeru, content writeru… da ne dužim priču. Sve ne može biti završeno tek tako, biće targetiran samo mali segment ciljne grupe, moguća zarada neće biti značajna za veliki sistem, a potrebno je obezbediti platu za sve te ljude. Tu jednostavno nema dovoljno vrednosti za Golijata, ali zato ima za Davida.

Ivan Radojičić
Ivan Radojičić

Niz godina se bavim svim oblastima internet marketinga sa naglaskom na Copywriting, SEO i društvene mreže. Jedan sam od autora na sajtu mojafirma.rs, 011info.com, promobi.rs i više drugih. Već nekoliko godina održavam kurseve vezane za oblasti kojima se bavim i do sada sam imao zadovoljstvo da kroz moj program prođe više od 600 ljudi.

Članaka: 18

One comment

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *