Kako vam zvuči ponuda klijenta da mu redizajnirate (čitaj renovirate) postojeći WordPress sajt, da ga malo osavremenite. Star je nekoliko godina i ne deluje moderno. Sadržaj je tu, samo treba da ga malo začinite da bi bio trendi?
Zvuči primamljivo i jednostavno, a za tako lak poslić od dva-tri dana ni honorar nije loš. Bar se ne kreće se od praznog papira. Bacili ste pogled na sajt klijenta i kreativni adrenalin je odmah proradio i u mislima počinje da se vrti poznata „motivaciona“ rečenica: „Koji je ovo krš od sajta, razvaliću ga. Ima da padnu na teme kada vide novi dizajn. Ovo će biti uživancija od posla.“
Ipak pre nego što prihvatite posao i „razvalite“ sajt vašim genijalnim dizajnom, obratite pažnju na ove 3 stavke. Ako ih ne obezbedite sajt će „razvaliti“ vas i taj jednostavni i primamljivi poslić će se pretvoriti u noćnu moru a la Petak 13.
Dakle, pre svake pomisli na reč „redizajniranje“ i prihvatanje ponude, treba da analizirate i osigurate tehničke preduslove za redizajn:
1. Pristupne podatke za CPanel
2. Pristupne podatke za WordPress Dashboard
3. Pristupne podatke za Google nalog na koji je sajt prijavljen (ali nije neophodno)
Uradite backup sajta bezuslovno
Postoji sigurno više od dva načina da uradite backup WordPress sajta. Koji god metod da koristite uradite kompletan backup što znači backup baze i backup koda. O backupu WordPressa pisaćemo opširnije u nekom od narednih članaka.
Da li da radite redizajn na „live“ sajtu?
Što da ne, brže će se uraditi, pomislićete. A da ne bi zbunjivali posetioce sajta čestim promenama trebalo bi da samo stavimo neko obaveštenje. Čini se kao odlična ideja, da web sajt postavite u maintenace mod (obaveštenje da je sajt u održavanju). Vrteće se neke lepe slike, može da stoji i neki brojčanik koji odbrojava unazad itd. Tu će stajati nekoliko dana (hm, nedelja?) i kada se skloni: evo ga novi dizajn u punom sjaju.
Zašto je to greška?
Poruke u obliku obaveštenja „Sajt je u održavanju i uskoro će biti funkcionalan. Hvala na razumevanju“ je potpuno pogrešno. To kod posetioca sajta izaziva isti efekat kao kada ste došli na kiosk da nešto kupite i zateknete poruku „Vraćam se odmah“. Hm, jel’ da čekam ili da idem, ko zna kada će prodavac da se vrati? To itekako zna da bude iritantno, naročito kada ste u žurbi.
Da li šteta može biti veća od iznerviranih posetilaca?
U nekom će trenutku, a mi nikada ne znamo kada, Googlebot ili robot (čitaj Google u daljem tekstu), doći do sajta pod maintenace modom i indeksiraće ga. Imajte na umu da je za Google maintenace mod web strana kao i svaka druga. A tada će šteta biti još veća. U pretrazi će se sajt mesecima prikazivati kao Maintance, sve dok ga Google ponovo ne reindeksira. Ah, taj Google ili ah, to neznanje?
Zaključak:
Sada znate šta ste uradili. Iznervirali ste posetioce sajta, ali što je najgore od svega – klijenta. S punim pravom je ljut na vas. Da je to neko uradio vašem sajtu i vi biste bili ljuti. A ono što je vama najmanje potrebno je nepovoljno mišljenje o vašoj stručnosti.
Redizajn sajta – obavezno radite na kopiji sajta.
Lako je reći, ali to u praksi može da nosi dosta poteškoća. Najčešće se primenjuju dva scenarija rada na kopiji sajta: redizajn na serveru i redizajn na localhostu.
Napravite kopiju sajta na serveru
Pristupite CPanelu i on će vam pokazati koje su karakteristike hostinga i da li imate slobodnu MySQL bazu. Ukoliko hosting ima samo jednu MySQL bazu, tražite od klijenta da promeni hosting paket, tj da kupi paket koji ima veći broj MySQL baza.
Kopiju sajta zaštitite lozinkom. Možete koristiti jako jednostavan plugin Password Protected. Zbunjeni? Malo pre smo rekli da ne stavljate maintenace mod, a sada kažemo postavite lozinku. Razlika je više nego očigledna. Roboti Googla stranicu pod maintenace modom mogu da indeksiraju jer je omogućen pristup sadržaju te strane. Suprotno, vi ste postavljanjem lozinke blokirali Googlu da pristupi sadržaju, a to je upravo ono što želimo. Ili bolje rečeno: ne želimo da Google robot indexira kopiju sadržaja i upropasti SEO. Šta će se dogoditi kada uklonite kopiju sajta, a Google je u međuvremenu indexirao? U pretrazi ćete imati mnogo 404 strana, dupliran sadržaj i da ne nabrajamo dalje. Imajte na umu da Google ne podnosi sajt zaštićen lozinkom i takav sajt za njega ne postoji.
Zaključak:
Ovaj pristup je svakako najpouzadaniji i preporučujemo ga.
Napravite kopiju sajta na localhostu
Ukoliko klijent iz bilo kojih razloga ne želi da menja hosting paket (što je potpuno nerazumljivo, ali moguće), onda ćete redizajn raditi na nekom drugom serveru ili localhostu – na vašem računaru.
Ovu opciju razmotrite vrlo oprezno.
Problem nastaje kada želite da redizajniran sajt vratite, odnosno migrirate sa vašeg localhosta na live server. Iako ste uspešno migrirali sajt sa live servera na vaš localhost, to ne znači da će obrnuti postupak biti uspešan, sa localhosta na live server.
Na vašem lokalnom računaru, u zavisnosti od operativnog sistema, može biti instaliran WAMP (za Windows), XAMP (za Windows, Linux i MacOS), MAMP (za MacOS i Windows) ili neki sasvim drugi virtuelni server. Ovi virtuelni serveri u sebi sadrže PHP, MySql i Apache Server što je neophodno okruženje za pokretanje WordPressa i svih aplikacija baziranih na PHP jeziku.
Problem može nastati u nekompatibilnosti verzija PHP-a, MySQL-a i Apache Server-a na vašem lokalnom računaru i verzija koje su instalirane na live serveru.
Ovo isto važi za kopiju sajta koji je na drugom serveru.
Drugim rečima, može se dogoditi da server prijavi grešku (php ili MySql grešku) i da WordPress odbije instalaciju. Neprijatno zar ne?
A šta biva sa postojećim live sajtom? On je, naravno, u potpunosti uništen. Ali ne brinite, napravili ste backup kompletnog sajta i lako ćete ga vratiti, zar ne? Ili niste? Auuuh, šta reći? Onda ste u žestokom problemu.
Zaključak:
Pošto u ovom slučaju nemate mogućnost da ovu opciju testirate, onda vam ništa drugo ne preostaje nego da ručno copy-paste prebacujete sva podešavanja sa sajta na localhostu na live sajt. Ovo isto važi za kopiju sajta koji je na drugom serveru.
Dakle, upozorili smo vas, a odluka je na vama.
Ovaj pristup ne preporučujemo. Izbegnite ga ako ikako možete.
WordPress tema – da li je menjati?
WordPress tema koja instalirana pre 5 ili više godina je za današnji ukus potpuno out što bi značilo staromodna. Nema drugog rešenja nego da je promenite. Ipak proverite na sajtu autora postojeće WordPress teme da li postoji neki dizajn demo sajta koji bi možda odgovarao vašim zamislima.
Da li koristiti demo sajt?
Nikada. Premijum WordPress teme u svojoj ponudi imaju veliki broj predefinisanih demo sajtova podeljenih po kategorijama. Mora se priznati da su dizajni tih demo sajtova neki put impresivni. Olako se posegne za demo sajtom i na njemu se gradi sajt za klijenta. Obuzdajte se, ne radite to.
Zašto je to velika greška?
Demo sajtovi imaju za cilj da pokažu univezalnost jedne teme i njenu estetsku prilagodljivost svakoj kategoriji sajta od ličnog bloga do poslovnog sajta pa čak i pravljenja sopstvene društvene mreže. Demo sajtovi nemaju sadržaj već samo dobro raspoređene i odlično dizajnirane elemente. I tu je zamka. Korišćenjem demo sajta vi gurate sadržaj prema uslovljenom rasporedu elemenata.
Suština web dizajna je potpuno suprotna: sadržaj određuje izgled i raspored elemenata na strani.
Dakle savet glasi:
Papir i olovka će biti vaša početna tačka redizajna. Demo sajtovi će vam poslužiti da dobijete ideju i uvid kako će neki sadržaj biti najbolje prezentovan i koji element ćete za to koristiti.
Primer koji je dole naveden to najbolje ilustruje. Stranica je About Us i ista tema pruža više rešenja. Mi smo izabrali dva.
Primer 1:
Primer 2:
Cena redizajna
Strani klijenti izuzetno cene kada redizajn sajta radite kao hi-fi mockup ili prostije finalni izgled strane sa svim detaljima prikazanih kao ilustracija, nego kada radite direktno na sajtu. Tek nakon odobrenja svake strane prelazi se na rad u WordPressu. Svakako da je cena redizajna značajno veća kada radite za strano tržište nego kada radite za domaćeg klijenta. Može se dogoditi da vam zatraže Photoshop fajl ili mockup urađen u Sketch aplikaciji, pa budite spremni za takvu opciju.
Nažalost skiciranje i pravljenje mockup fajlova na našem tržištu se u pricipu ne plaća pogotovu ako ste freelancer. Stekli smo utisak da domaći klijenti to smatraju „vaćarenjem“ da bi se uzelo više para. Drugačija je situacija kada redizajn rade agencije, ali kod njih dolaze klijenti sa dubljim džepom i veće kompanije koje u pricipu ne rade sa freelancerima. Tada agencije unajmljuju vaše usluge za relativno malo novca. Tako rade agencije.
Zaključak:
Imajte na umu da redizajn sajta nije ništa drugo nego pravljenje sajta ispočetka. Prednost je što imate kompletan sadržaj sajta na raspolaganju što vam može olakšati posao. Prema tome cena redizajna nije manja od cene izrade sajta od nule.
Kada sa klijentom pregovarate o ceni obrazložite ovu činjenicu, oni posao oko redizajna ne posmatraju na taj način.
Da li posle svega što je napisano i dalje smatrate da je redizajn WordPress sajta „jednostavan i lak poslić“?
Nadamo se da ne smatrate. Ne potcenjujte nijedan posao ma kako na prvi pogled lako i jednostavno izgledao. Dobro se pripremite, a onda će redizajn WordPress sajta zaista biti „uživancija od posla“.