SEO studija slučaja. Kako smo sajt frizerskog salona doveli na prvu stranu Googla, od početka do kraja

2752
2
Podeli:
SEO studija slučaja

Kad nešto ukucate u Google search bar, pljesnete Enter i izlistaju vam se rezultati, ono što znate kao sigurnu stvar jeste da su se svi sa prve strane debelo potrudili da budu tu.

SEO zna da bude zeznuta igra, ali srećom, kao i batina, “ima dva kraja”. Potrebno je samo da bude u vašim rukama i da njome udarate, ne toliko snažno, koliko znalački.

Šta to znači? Šta treba uraditii da se sajt probije na prvu stranu Googla?

Da ne bi vrteli uopštenu priču, hajde da, kroz SEO studiju slučaja vidimo na konkretnom primeru frizerskog salona HappyTeam na Savskom vencu u Beogradu, koji je na prvoj strani pretrage za niz relevantnih ključnih reči (ženski frizer, frizerski salon, žensko šišanje, muški frizer, farbanje kose u plavo, dredovi…) šta je potrebno uraditi da bi se sajt našao na prvoj strani Googla.

 

Kako je izgledalo početno stanje?

Krenulo se od domena koji je, u tom trenutku, bio star godinu i po dana, s tim da je sam sajt bio redizajniran preko besplatne WordPress teme 4 meseca pre nego što smo počeli da radimo na njemu. Pozitivno je to što je tema bila responsive, odnosno prilagođavala je sajt za različite veličine ekrana, a za dizajniranje nije korišćen nikakav page builder.

Na sajtu je bilo desetak stranica uz par tekstova na blogu koji su datirali iz vremena kada je sajt prvobitno podignut.

Što se tiče usluga koje ovaj frizerski salon nudi, sve su bile pobrojane na jednoj, odnosno Home, stranici kroz bulletse, a čitav tekst na ovoj stranici sadržao je oko 200 reči. U to je bio uključen i segment “O nama” koji je bio inkorporiran na dnu strane. Fotografije i vizuali koji su se nalazili na sajtu nisu bili optimizovani za web. Drugim rečima, njihova veličina je bila ogromna – u nekim slučajevima i po više megabajta, što je uticalo da se sajt učitava omanju večnost.

S druge strane, title, description, alt i H tagovi na stranama nisu bili sređeni niti je bio korišćen neki SEO plugin.

Što se tiče pozicije koju je sajt zauzimao u rezultatima pretrage, dovoljno je reći da ga nije bilo među prvih 20 stranica.

Ovo ne čudi s obzirom da sajt nije ni bio prijavljen Googlu preko search konzole (mapa sajta nije napravljena niti je bio otvoren Google My Business page) i da, manje-više, za spidere nije ni bilo šta da indeksiraju.

Podršku sajtu pružali su nalozi frizerskog salona na Facebooku i Instagramu (koji su bili povezani sa sajtom), kao i ukupno tri eksterna linka koja su dolazila sa par online oglasnih portala.

Ok. To je početno stanje, sada je zadatak web sajt frizerskog salona dovesti na prvu stranu za relevantne termine, obezbediti mu posetu i konverzije.

SEO studija slučaja za sajt frizerskog salona

Prvi korak – istraživanje

O frizeraju kolega programer i ja nismo znali previše, ako smo išta i znali.

Prvo je trebalo saznati šta je balejaž i kako se razlikuje od ombre farbanja kose. Onda kako se prave dredovi, kakve vrste frizura postoje, šta je masaža temena…

Ovo smo pokrili razgovarajući sa zaposlenima u frizerskom salonu i, naravno, guglanjem jer, kad ti ne znaš, čika Google zna.

 

Kome se obraćamo?

S druge strane, valjalo je iscrpno se upoznati šta od usluga HappyTeam nudi, po kojoj ceni, koji je kvalitet usluge i ko je ciljna grupa koja to sve želi i kojoj ove usluge treba ponuditi.

Ciljna grupa, odnosno njena očekivanja, navike, želje i ponašanje prilikom pretrage odrediće stil pisanja, ton obraćanja, način formatiranja stranica na sajtu, izgled Home stranice i organizaciju sajta, kvalitet i sadržaj fotografija i kontent koji se objavljuje i promoviše na društvenim mrežama.

S obzirom na fizičku lokaciju (Savski venac u blizini diplomatskih predstavništava i državnih institucija), moderan i uređen enterijer samog salona, odličan kvalitet i, logično, nešto viši cenovni rang usluga koje se nude, kao i postojeću klijentelu, bilo je jasno da se ne targetiraju ljudi koji bi u salon svratili sa ulice, onako usput.

Naprotiv, trebalo je targetirati osobe koje redovno i planski vode računa o svojoj kosi, imaju izgrađen stil, žele vrhunsku uslugu i udobnost, traže tačno određene stvari i spremne su da pomalo ekperimentišu.

Iz razgovora sa naručiocem sajta shvatili smo da je cilj građenje dugoročnog odnosa sa klijentima kojima se, pored samog šišanja, farbanja, pranja kose… nude i saveti stiliste i usluga koja je personalno prilagođena svakom klijentu i njegovim/njenim specifičnostima.

Dakle, sajt je morao da poseduje fashion/fensi notu u svom izgledu i prati izgled samog salona. Naravno, nije dolazila opcija da svi vizuali budu stock fotografije (iskorišćeno je nekoliko stock fotografija, a kasnije će biti reči o tome zašto) niti tekstovi koji bi potencijalne klijente smarali i bili u fazonu “trla baba lan”.

Trebalo je pokazati karakter i specifičnost. Učiniti da potencijalni klijent salon i zaposlene u njemu oseti kao nešto što je po njegovoj meri i ukusu.

 

Istraživanje konkurencije

Da bi znali protiv čega se borimo bilo je potrebno da se upoznamo sa konkurencijom i istražimo je. Da ovaj deo ne dužim. Ukucali smo u Google konkurentne ključne reči (prethodno je napravljen spisak i sprovedeno istraživanje – što preko Google Keyword Plannera (računam da znate kako se ovo radi), što samim pretraživanjem preko Googla) i pregledali sve sajtove na prve dve strane rezultata pretrage.

Zašto prve dve strane rezultata, a ne samo prvu?

Zato što je konkurencija u ovoj niši velika i sajtu na drugoj strani možda samo malo nedostaje da se nađe na prvoj.

Trebalo je utvrditi da li postoje pravilnosti u greškama, da li svi prate određeni manir, gde su rupe koje se mogu iskoristiti, koje ključne reči koriste, koliko su im jaki eksterni linkovi ukoliko postoje, koliko su važni u njihovom ukupnom SEO skoru, koje su im najjače tačke oslonca… Iskoristili smo svima dostupne online alate za analizu sajtova uz dodatak iskustva koje imamo pri interpetaciji podataka.

Tako, na primer, većina sajtova:

– nije baš vodila računa o title i description tagovima, odnosno nisu ih prilagodili i optimizovali kako treba.

– H tagovi, posebno H2 i H3, nisu valjano iskorišćeni.

– fotografije nisu optimizovane.

– dizajn i izgled sajtova međusobno je prilično sličan.

– tekstovi su prekratki, neoptimizovani i previše škrti sa informacijama.

– u većini slučajeva nisu uloženi napori u optimizaciju sajta za pretragu na mikrolokaciji – recimo Savski venac, Vračar, Banovo brdo…

– izostaje sekcija blog ili nije adekvatno vođena.

Zbog svega toga, većinu prvih mesta u rezultatima pretrage zauzimaju portali za oglašavanje, a ne sajtovi pravih frizerskih salona koji se upravo preko njih reklamiraju.

Zapravo, kako smo zaključili, dobra većina frizerskih salona reklamira se preko istih, pa to vrednost ovih linkova čini znatno manjom.

 

Da pređemo na posao dovođenja sajta na prvu stranu Googla

Struktura sajta i seo

Napomena na početku

Stava sam da, iako su backlinkovi neosporno izuzetno važna stavka u SEO optimizaciji, njima treba posvetiti pažnju tek nakon što je sajt pravilno organizovan, izdeljen po kategorijama, a on page SEO kompletiran. Značaj i snaga koju onpage SEO nosi često se zaboravljaju u jurnjavi za backlinkovima, a to, na kraju i koncu, odnosi poene sajtu. Od implementacije ključnih reči, kompozicije tekstova i pravljenja unutrašnje strukture sajta koja će Googlu jasno govoriti koju poruku želimo da pošaljemo i biti u funkciji guranja određenih stranica u pretrazi, do brzine učitavanja sajta – ništa ne sme biti prepušteno slučaju.

Da se slikovito izrazim, izgradnja linkova, po mom mišljenju, je trešnjica na vrh torte. (Inače, siguran sam da ima onih koji se sa time ne slažu, ili makar ne slažu u potpunosti, ali meni se u praksi dobro pokazao ovakav način razmišljanja.)

Vezano za brzinu učitavanja sajta da odmah napomenemo – kada programeri naprave WordPress temu vode se idejom da ona može biti upotrebljena za različite vrste biznisa, odnosno da budu “multipurpose”. Međutim, to za posledicu ima to da su u temu ugrađene mnoge funkcionalnosti koje vam neće koristiti, a koje ne možete uvek da eliminišete iz teme. Zbog toga postoji limit do kog možete uraditi nešto kako bi povećali brzinu učitavanja sajta. Naravno, moguće je kreirati posebnu “custom” temu za klijenta, ali to drastično povećava cenu izrade. Čak do mere da mali biznisi neće moći da priušte tako nešto sebi.

Elem, brzina učitavanja jeste jedan od značajnih faktora za SEO i to na mnogo nivoa, ali nije jedini.

Sve u svemu, ukoliko je brzina učitavanja jednog sajta iznad ili jednaka proseku brzine učitavanja sajtova konkurencije, a sve ostalo se napravi kako treba, neće biti problema za SEO.

 

Ključne reči i njihova organizacija

Skup ključnih reči za jedan sajt obično stručnjaci nazivaju cloudom. Ja više volim da ih posmatram kao drvo. Zašto, biće jasno iz daljeg pisanija.

Dakle, ako SEO posmatramo kao drvo, stablo treba da bude ključna reč krovna za sve ostale na sajtu, odnosno ključna reč sa kojom su sve ostale povezane i/ili se iz nje izvode.

U ovom konkretnom slučaju ta reč je “Frizerski salon Beograd”. Logično, “Beograd” je dodato zato što se salon nalazi u Beogradu, a klijenti ne moraju dolaziti samo sa Savskog venca gde je salon smešten, već i sa nešto šire teritorije. Naime, istraživanje je pokazalo da, pogotovu žene, koje su nam glavna target grupa, su spremne da zbog dobrog frizera pređu i s jednog na drugi kraj grada. Zato je bilo neophodno ići sa malo širim keywordom.

Naravno, prateća glavna ključna reč je “Frizerski salon Savski venac”, opet zbog lokacije samog salona, odnosno mesta na kome se pruža konkretna usluga.

Nadalje, svaka kategorija dobija naziv koji je široka ključna reč (grana koja direktno izlazi iz stabla), a pojedinačna usluga unutar kategorija koju salon nudi morala je da dobije svoju zasebnu stranicu na sajtu, gde sam naziv usluge postaje glavna ključna reč za tu stranu (zasebna grana), dok su sa njom povezane ključne reči na svakoj strani grančice i lišće.

Na primer, kategorija “Šišanje” (što je glavna ključna reč za ovu kategoriju, odnosno svi tekstovi unutar nje će se ticati samo šišanja – muško, žensko, za decu…). Unutar ove kategorije se nalazi stranica “Ženski frizer” (ovo je glavna ključna reč za stranicu), koju prati sekundarna ključna reč – žensko šišanje.

Pored toga kroz sve kategorije se provlači lokacija – Frizerski salon Beograd i frizerski salon Savski venac kako bi bila pružena potpora ovim dvema glavnim ključnim rečima za čitav sajt.

Na svakoj stranici glavna ključna reč ubačena je u title, description, H1, H2 i alt tagove i inkorporirana u sam tekst.

“Filozofija” kojom smo se vodili prilikom ubacivanja ključnih reči je jednostavna: ukoliko se stranica dobro optimizuje za jednu ili dve glavne ključne reči koje su u skladu sa namerom (intent) koju iskazuje potencijalni klijent, Google algoritam će jasno i lako zaključiti da li joj vaša stranica na sajtu odgovara. Ukoliko je zaključak “Da”, sam AI pretraživača će se postarati da stranica bude optimizovana i za druge ključne reči koje su bliske, ali, recimo, manje tražene.

Da rezimiram.

Iako vam možda ne zvuči potpuno jasno ili čak deluje apsurdno, ali ukoliko je jedna stranica dobro optimizovana i pozicionirana za jednu ključnu reč, sam Google će se postarati da bude dobro pozicionirana i za srodne keyworde uključujući i long tail ključne reči. A sve to se može postići dobrom onpage optimizacijom (ovde uključujem i povezivanje prodajnih sa odgovarajućim blog tekstovima).

Dakle, ukoliko “ženski frizer” ubacite u odgovarajuće tagove, imate tekst koji je ciljnoj grupi (Ne svima, već ciljnoj grupi. Zapravo, baš vas briga da li se tekst dopada marketing stručnjaku, doktoru nauka ili narodnom poslaniku ukoliko oni nisu ciljna grupa koju targetirate) zanimljiv za čitanje, nakon izvesnog vremena, kako se pokazalo kroz eksperimentisanje, stranica će početi da iskače i za “frizerski salon za žene” i slične ključne reči iako ih niste naveli u tekstu.

Da, možda se neće za svaki keyword pojaviti na prvoj stranici rezultata pretrage, ali ako ste za glavnu ključnu reč na prvoj strani, lako se može desiti da se za sekundarne keyworde, koje niste iskoristili na stranici, pozicionirate bar na drugoj strani pretrage. (I da, ljudi kada traže nešto što im je važno odlaze i na drugu i na treću, pa i na četvrtu stranu Googla).

 

Interno linkovanje

Što se tiče internog linkovanja, na svakoj stranici, u sidebar meniju, nalazi se prilagođen meni koji vodi do ostalih tekstova unutar kategorije kojoj stranica pripada.

Istovremeno, unutar tekstova postavljeni su linkovi ka uslugama u drugim kategorijama za koje potencijalni klijenti pokazuju ili bi mogli pokazati dodatno interesovanje nakon dolaska na primarnu stranicu.

Anchor text za svaki link je glavna ključna reč na stranicama do kojih se linkuje, a samo umetanje linkova urađeno je tako da se linkovi pojavljuju u tekstu na mestu gde je prirodno spomenuti dodatnu uslugu. Ni na jednoj stranici nema više od 3 interna linka, što je preporučen maksimalan broj kako bi se izbeglo preopterećenje internim linkovima.

Pored toga, kako bi se, primarno, najtraženijim stranicama dala potpora, u Blog sekciju sajta ubačeni su odgovarajući tekstovi koji tematski proširuju određenu uslugu i proširuju ključne reči povezane sa glavnom klučnom rečiju stranice na koju linkuju.

 

Brzina učitavanja sajta

Da ne reklamiram temu koju smo iskoristili za ovaj sajt. Rećiću da nije u pitanju najbrža tema na svetu, ali u datom trenutku bila je izabrana zbog solidnih performansi i funkcionalnosti koje nudi. Inače, sajt je postavljen na deljeni hosting domaćeg provajdera

Brzina učitavanja sajta

Kako bi se što više dobilo na brzini:

– u startu su optimizovane sve fotografije tako da ne prelaze 100KB. Ovde ću se osvrnuti na činjenicu da je za sajt iskorišćeno i nekoliko stock fotografija. Razlog je to što je Google već upoznat sa stock fotografijama, odnosno još ranije ih je indeksirano na stock sajtovima i zna na šta se odnose. Ubacivanjem nekoliko stock fotografija na sajt, makar je to moj zaključak, dobija se brže indeksiranje sajta, a sam Google lakše i brže prepoznaje i potvrđuje kojom tematikom se sajt bavi.

– isključene su sve nepotrebne funkcionalnosti koje je bilo moguće staviti na off

– korišćeni su samo neophodni pluginovi poput Yoasta, Contact Form7 i Wordfence

– custom CSS je na minimumu.

– korišćenje elemenata zasnovanih na JavaScriptu je izbegnuto svuda izuzev u slajderu na Home strani (klijent je insistirao uprkos savetima da se izbegne).

– po završetku sajta kod (CSS i JavaScript) je minifikovan.

Dakle ništa neuobičajeno. Samo smo obratili pažnju na to da se ne prave propusti u samom temelju sajta.

 

Testiranje sajta

Nakon što je sajt završen, bilo je vreme da se testira.

Što se tiče tehničkih karakteristika to je bilo lako uraditi preko odgovarajućih alata poput SEO checkera, Google pagespeed insighta i drugih.

Ono što je bio izazov jeste kako će ciljna publika reagovati. Jedna opcija je da se preko društvenih mreža pusti reklama i da se prati šta kaže analitika, a da se zatim prave fina podešavanja. Ono što izostaje kod ovakvog testiranja (koje je naravno sprovedeno) jeste živa reč i impresije koje vam živa osoba može pružiti u direktnoj komunikaciji.

Kako ovo premostiti?

Prva stavka bila je pokazivanje sajta osobama iz okruženja. Iako vam često prijatelji neće dati najoštriju kritiku (da vas ne uvrede) dobićete kakav takav inicijalni feedback. Tipa, ova slika mi se ne dopada, tekst bi mogao da bude veći ili manji, kada ovde skrolujem nemam mogućnost da idem dalje nego moram da se vratim na vrh strane…

Zato smo u drugoj iteraciji iskoristili prirodan afinitet ljudi da budu pitani za mišljenje od strane nepoznatih osoba. U ovu svrhu iskoristili smo goste, ali i kelnere i kelnerice nekoliko “skupljih” kafića i restorana. Informacije dobijene ovim putem bile su iskrene i samim tim dragocene.

Recimo, inicijalno na sajtu je bio postavljeno widget na kome je pisalo iskoristi 20% popusta. U 98% slučajeva (ispitanika je bilo oko 250) komentar je bio da je bolja varijanta da tu ne postoji brojka već da piše samo “% ostvari popust”. Obrazloženje je glasilo: “Onda me vuče da kliknem i vidim na šta se daje popust i koliki je”.

Takođe, dugme za pozivanje telefona u prikazu sajta na mobilnom telefonu isprva je bilo zeleno, ali smo ga “ofarbali” u crveno nakon primedbe da publici “nešto tu smeta i da je bolje da bude crveno”, a i neke fotografije su bile zamenjene nakon kritika.

Tek nakon što je ovaj proces završen, sajt je pušten live uz korišćenje reklama na društvenim mrežama kako bi se dobili prvi posetioci. (Ukupan budžet za mesec dana iznosio je 25 evra).

 

Postignuti rezultati

Nakon svega šest meseci sajt ovog frizerskog salona našao se na prvoj strani Googla za, manje-više, sve važne ključne reči. Posledica je bila dobra posećenost sajtu uz utrošak od 1 evra dnevno za oglašavanje, odnosno, oko 90% poseta sajtu dolazilo je organski.

Potom se pristupilo pravljenju backlinkova koji su dolazili sa oglasnih portala (ako ih konkurencija ima, a nisu skupi, zašto ih ne iskoristiti). Ono što je zanimljivo jeste da je, za kratko vreme, poveći broj sajtova organski doneo nove backlinkove (danas je ta brojka preko 100), a sve to je povoljno uticalo na broj poseta i pozicioniranje u rezultatima pretrage.

 

Da vidimo prvo tehničke karakteristike.

Website Score je dogurao na 93 od mogućih 100. Orijentacije radi sve iznad 88 se smatra dobrim, a u slučaju da je ocena niža, nešto valja menjati na sajtu.

website score

Što se tiče brzine učitavanja, na desktopu ona iznosi 3 sekunde, dok na mobilnim uređajima dogura i do 5 sekundi (što nije ultra sega mega, ali je bolje ili u rangu sa konkurencijom). Naravno, imajte u vidu da online testovi brzine učitavanja prilikom analize sajtu ne pristupaju iz Srbije već iz inostranstva tako da su ove brojke, u realnosti, ipak bolje. To se lako da proveriti ukucavanjem domena i otvaranjem sajta na mobilnom telefonu.

Što se tiče cloud testa ključnih reči potpuno je jasno da su sve u međusobnoj vezi i da se tematski nadopunjuju i to ne samo kada su u pitanju fraze od jedne reči, već i fraze od dve, tri, četiri reči.

 

Kakva je poseta sajtu

Sličica ilustruje broj poseta u poslednjih 28 dana i odnosi se na april 2020. godine. Dakle u vreme kada je na snazi vanredno stanje, a frizerski saloni ne rade.

broj pregleda

Zbog toga je logično što je došlo do pada u broju poseta. Ipak, cifra za ovaj period iznosi 8.583 pregleda, to je, složićete se, popriličan broj poseta za sajt jednog lokalnog frizerskog salona.

S druge strane, Google analytics kaže da je u poslednjih godinu dana bilo pregledano 80.379 strana, uz 61.847 jedinstvenih poseta, a da je prosečno vreme provedeno na sajtu blizu jednog i po minuta. S obzirom da većina stranica ima između 300 i 400 reči, ovo je više nego li zadovoljavajuće vreme zadržavanja na sajtu.

Uz sve to, posmatraćemo samo 90 poslednjih dana (zaključno sa krajem aprila 2020.) dominantna poseta dolazi organskim putem.

Ono što je posebno zanimljivo jeste sledeće. Slučajem smo se zadesili u Crnoj Gori, Bosni, Hrvatskoj, Makedoniji, Americi i Grčkoj. Sa svih ovih lokacija smo izvršili pretragu za glavne ključne reči (naravno na srpskom jeziku) i sajt HappyTeam salona je izlazio uvek na prvoj strani Googla.

Kako se sve ove brojke odražavaju na poslovanje salona?

Preneću svedočenje naručioca sajta: “Posao se baš razradio od kako sarađujem sa vama. Slobodnih termina uglavnom nemamo, a sve funkcioniše preko zakazivanja. Neću da vas menjam”.

Dakle, sajt glavno prodajno oruđe svakog biznisa (ne društvene mreže), a SEO je jedan od alata koji biznisima pomaže da postignu veću vidljivost. Uspeh, ovde kao i kod svega drugog, traži vreme, upornost, istraživanje, testiranje i rad, rad, rad.

Ništa se ne dešava preko noći, ali ako se pravilno radi ne može preko noći ni nestati.

Podeli:
Ivan Radojičić

2 Komentara

  1. Avatar
    Danica 8 maja, 2020 at 18:18 Reply

    Moje znanje o digitalnom marketingu, SEO i sl. je “dobro obavešteni laik”.
    Ne znam šta će reći eksperti, a sa moje tačke gledišta vrlo lep, jasan, čitak, razumljiv i zanimljiv tekst.

Ostavi komentar