Zarada preko interneta za freelance copywritere: Saznaj koliko su plaćeni i šta poslodavci zapravo traže

1711
4
Podeli:

Nameravaš da pređeš u freelancere? Da unovčiš svoje znanje copywritinga i počneš da zarađuješ preko interneta radeći za strance preko Upwork, Problogger ili neke druge platforme? Ali, ne znaš šta da očekuješ. Kolika je zarada preko interneta koju ostvaruju freelance copywriteri i šta poslodavci očekuju zauzvrat?

Kada su u pitanju honorari i zarada preko interneta, ne postoji univerzalan odgovor. Različiti klijenti različito plaćaju, ali generalno, postoji nekoliko modela po kojima se radi. To su: fiksno plaćanje po tekstu, plaćanje po reči, po satu i plata za full time radno vreme.

Svaki od njih ima dobre i loše strane. Da vidimo koje su, šta to znači za tebe kao content writera i kako da sve to iskoristiš za sebe.

(Mala napomena kako bi sprečili moguće zabune: Razlika između copywritera i content writera ogleda se samo u svrsi koju napisani tekst ima – prodaja/promocija ili zabava/podsticanje interakcije.)

Fiksno plaćanje freelance copywritera po tekstu

Prvi od modela plaćanja freelancer copywritera je fiksna cena po tekstu. Ovaj model zarade preko interneta obično koriste oni koji tek počinju sa svojim sajtom ili vode web sajtove koji imaju jasano isplanirano koliki broj tekstova im je potreban na dnevnom, nedeljnom ili mesečnom nivou.

Plaćanje po tekstu poslodavcu omogućava da odredi budžet i lako isplanira koliko želi da izdvoji za plaćanje freelance content writera, koliko njih će unajmiti i kako će postaviti rokove.

Od tekstova koji se traže u ovakvim dogovorima obično se traži da imaju 800-1000 reči i da imaju implementirane ključne reči (ponekada ih daje sam naručilac, a neretko se dešava da se očekuje od copywritera da ih sam istraži). Ilustracije za tekst, u zavisnosti od dogovora, može obezbeđivati sam copywriter, što se dešava ređe, ili naručilac, što je uobičajenija praksa.

Koliko će tekst biti plaćen i koliko će iznositi ukupna zarada preko interneta za dati posao, zavisi od toga koliko je teška tema o kojoj se piše. Odnosno koliko istraživanja zahteva, kolika predznanja su potrebna, da li sam autor mora da bude stručan i poseduje formalno obrazovanje u datoj oblasti, koliko tekstova treba isporučiti i u kom roku…

Ipak, da postavimo neke orijentacione granice, premda je razmak između minimuma i maksimuma poveći. Cifra po tekstu može ići od 2 pa sve do 50 dolara.

Ovde je važno da znaš da stvari obično stoje tako da, kada se napravi dogovor oko cene za prvi tekst, cifra za sve ostale samo se kopira. Dakle, ne treba računati sa time da će u budućnosti postojati mogućnost da dobiješ više novca od istog poslodavca za isti tip tekstova.

Međutim, ovakva vrsta nefleksibilnost zapravo, kako je praksa pokazala, ima ozbiljne posledice.

Naime, freelanceri se strogo hvataju za dogovoreni broj reči. Znaju koliko će zaraditi preko interneta za svoj tekst i nemaju nameru da ulažu dodatne napore. Ovo je problem u nekoliko slučajeva:

  1. kada je tema takva da je neophodno napisati više od dogovorenog broja reči – skraćivanje dovodi do drastičnog pada u kvalitetu i značaju teksta.
  2. kada nije moguće direktno produkovanje teksta sa traženim brojem reči – autor može ubaciti gomilu bezvrednog teksta i ukrasa kako bi napabirčio broj reči, čineći tekst bezvrednim.
  3. kada se želi direktno takmičenje sa prvim rezultatima u pretrazi. Jedan od načina je analiza tekstova koji se dobro pozicioniraju na zadatu temu, a zatim i pisanje autorskog koji će biti bolji i parirati konkurenciji po svim stavkama, uključujući i broj reči. Ukoliko konkurencija ima tekstove sa po na primer 3.000 reči, poslodavac je u problemu jer freelancera plaća za tekst od 1.000 reči, a ne želi da mu plati trostruko za jedan tekst na istu temu.

U svakom od ova tri slučaja, naručilac dobija tekst koji nema pravu vrednost i zapravo mu može doneti više štete nego koristi.

Zarada na internetu plaćanjem po napisanoj reči

Druga varijanta za zaradu na interetu jeste da vas neko angažuje i plaća po svakoj reči koju ste napisali. Ovde cena može ići od 0,5 pa i do 10 centi u retkim slučajevima. Naravno, cena zavisi od niše i konkurencije u njoj (tako recimo medicinski tekstovi, suprotno očekivanjima, dobijaju nižu sumu po reči nego li oni o tehničkim temama, jednostavno zato što postoji veliki broj autora). Kao referenca može da služi podatak da marketinške agencije u SAD tekstove naplaćuju maksimalno 8 centi po reči.

Ovaj model donosi potrebnu fleksibilnost da naručeni tekst bude bilo koje dužine (500 ili 5.000 reči) koju poslodavac želi i bude bolji takmac u internet utakmici.

Međutim, i ovde postoji negativna strana iz perspektive poslodavca. Umesto da copywriter produkuje više različitih tekstova, više mu se isplati da se koncentriše na pisanje jednog sa što više reči. Na ovaj način štedi vreme potrebno za istraživanje nove teme. Inače, ovo vreme u nekim slučajevima može biti mereno danima, i umesto toga se koncentriše na zaradu koju će ostvariti preko interneta.

Tako naručilac obično dobija tekst koji je duži od onoga što mu je potrebno. Zapravo, dešavalo se da autor pošalje tekst sa neverovatnih 12.000 reči više od potrebnog. Ukoliko se ne radi o zaista impresivnom tekstu, za poslodavca to predstavlja potpuno nepotreban trošak. Zloupotrebljavajući ovaj model plaćanja, autori često ubacuju deskriptivne rečenice i pasuse poput ruskih klasika, besmisleno trošeći prostor i tako srozavaju suštinsku vrednost teksta.

Ovakva praksa je najuočljivija na početku i na kraju teksta – u uvodu i zaključku. Umesto da se odmah baci na temu, autor se prvo bavi istorijatom stvari bez ikakve potrebe. Recimo ako pišeš kritički tekst o novom MacBook računaru, zaista nema nikakve potrebe da prvo govoriš o tome kako je nastao Apple, šta se dogodilo u životu Stiv Džobsa i kako kompanija posluje nakon njegove smrti.

Zarada preko interneta po satu rada

Ako koristite Upwork verovatno znate da postoji mogućnost poslova koji su plaćeni po satu. Ovaj sistem nije baš najsrećnije rešenje za pisce, ali nije isključeno da će u budućnosti biti razvijani softveri koji će poboljšati ovaj sistem rada i naplate.

U ovom trenutku, retko koji poslodavac radi po ovom principu jer autori provode neopravdano mnogo vremena istražujući neku temu nego li pišući tekst. A i samo pisanje često se odugovlači jer – “Hej pa plaćaju me po satu”.

Sve u svemu, ovde se dobija veoma loša vrednost teksta za previše novca i tu leži razlog zbog koga je ovaj način plaćanja veoma nepopularan.

Freelancere niko ne pita za godine

Puno radno vreme

Zaposliti copywritera na mesečnu platu je, zapravo, daleko jeftinije za poslodavca nego li da unajmljuje freelancere. Razlog leži u tome što freelanceri uglavnom 80% vremena troše na samopromociju i traženje posla, a 20% na stvarni rad. To mnoge autore gura u pravcu nalaženja stalnog posla za manju, ali stabilnu platu.

Međutim, i ovaj model nosi sa sobom određene rizike. Prvo, poslodavac će za stalno zaposliti samo copywritera koji dokazano dobro kreira sadržaj, a i želeće da zaposleni dođe u kancelariju i tu radi. To znači da ako hoćeš da od kuće radiš za mesečnu platu kod nekoga u Americi, šansa za to postoji, ali je izuzetno, izuzetno, izuzetno mala.

S druge strane, poslodavac možda ne zna da li će za, recimo, godinu dana imati i dalje potrebe za stalnim prilivom sadržaja. Copywriter je zato u nezavidnom položaju ne znajući do kada ima posao, a istovremeno poslodavac mora da mu isplaćuje platu svakog meseca, bez obzira na to da li mu posao ide ili ne.

Tako freelanceri koji zarađuju preko interneta zapravo predstavljaju dobro rešenje za sve male i firme srednjeg nivoa, dok stalan posao copywriterima uglavnom nude velike kompanije.

Sada se nameće pitanje…

Kako obezbediti dobru zaradu preko interneta?

Jasno je da mnogi, zapravo većina pokušavaju da “hvataju krivinu” gde god mogu i da freelanceri u velikom broju slučajeva ne isporučuju sadržaj najboljeg mogućeg kvaliteta. Nedovoljno istražena tema, neobaziranje na konkurenciju, politika “otaljaj posao, uzmi novce i beži” primorava poslodavce da stalno traže nove freelance copywritere, ali i da sa podozrenjem i slabim očekivanjima posluju sa njima.

Koliko god ovo zvučalo obeshrabrujuće, zapravo predstavlja najbolju moguću situaciju za one koji žele da zarade preko interneta poštenim i kvalitetnim radom. Istina, do prvih nekoliko angažmana je najteže doći, ali ako na njima pokažeš svoju izuzetnost i predanost, dobre su šanse da će te angažovati iznova i iznova.

Dakle, kada pišeš, čini to:

– bez okolišanja, odmah pravo na temu

– nezavisno od toga što je dogovor podrazumevao ovoliko ili onoliko reči, dostavi tekst koji će imati kvalitetan, celovit i kompetitivan sadržaj bez nepotrebnih rečenica i pasusa

– uvek pogledaj šta je uradila konkurencija koja je već na prvoj strani Googla

– istraži i inkorporiraj ključne reči

– pronađi royalty free fotografije kojima ćeš ilustrovati tekst i slobodno ih ubaci u dokument, čak i ako to nije traženo od tebe

– nikada ne prekoračuj dogovorene rokove.

Pre početka pisanja obavezno sa poslodavcem proveri kojoj ciljnoj grupi se obraćaš i zatraži da te uputi na tekstove koje smatra najboljim na svom ili tuđem sajtu. Tako ćeš imati bolji uvid u želje i očekivanja poslodavca i olakšati sebi posao.

Što se tiče poznavanja jezika imaj na umu da, čak i ako imaš nekih problema sa spelovanjem, slengom, strukturom rečenica, to ne mora biti nepremostiv problem ukoliko isporučiš sjajan tekst. Imaj na umu da i oni kojima je, nama strani jezik, maternji prave greške.

Da zaključimo. Zaboravi na ošljarenje, radi najbolje što možeš i zarada preko interneta lako može postati tvoj, više nego, izdašan izvor prihoda.

Podeli:
Ivan Radojičić

4 Komentara

  1. Avatar
    Nenad Luzajic 8 avgust, 2018 at 16:53 Reply

    Vas tekt je sjajan, za mene kso poslodavca postoji pitanje, gde naci i ko moze preporuciti iskrnog- profesionalnog kopi rajtera, ako imate na to predlog rado cu ga procitati i dati priliku za duzu saradnju u oblasti dermo kozmetike

Ostavi komentar